Amersfoort
0616946704
coach [at] marjolijnpeters.nl

We gaan samen stappen zetten naar een oplossing die recht doet aan jullie kind.

Al het één en ander geprobeerd.

Kinderen uiten zich allemaal op hun eigen manier. De één wordt boos, een ander huilt om alles. De één wordt gepest of buitengesloten, een ander gaat juist pesten of buitensluiten. In jezelf terugtrekken en weinig initiatief nemen hoor ik ook veel. Er zijn veel kinderen die op school en thuis tegengesteld gedrag laten zien. Op de ene plek zijn ze boos, hebben ze uitbarstingen in gedrag en op de andere plek is er weinig tot niets aan de hand. En zo zijn er duizend-en-één manieren waarop kinderen kunnen laten zien dat ze niet goed in hun vel zitten.

Als ouders kun je echt met je handen in het haar zitten. Wat je ook probeert, hoe je ook praat, wat je ook doet. Het heeft niet genoeg, geen of juist het verkeerde effect. Je hebt ongetwijfeld al met elkaar, je kind en de leerkracht om tafel gezeten om te overleggen. Is de IB'er of zorgcoördinator er al bij geweest? Heb je al advies ingewonnen bij andere ouders? Vast!

We beginnen ons zorgen te maken.

Blijf naar je kind en naar je eigen innerlijke stem luisteren! Als jij je zorgen maakt, dan is daar een reden voor. Dat je niet meer weet wat de oplossing is, daar kunnen we samen aan werken. Je bent in ieder geval geen zeurende ouder!

Wel of niet laten testen?

Ook op school kunnen ze net zo met de handen in het haar zitten als jullie. De kans bestaat dat school vraagt om een IQtest. Niet alle ouders vinden het nodig of wenselijk om hun kind een IQtest te laten doen. Overweeg nog eens goed de voor- en de nadelen. Je kind krijgt tijdens de IQtest de kans om te laten zien wat hij of zij kan en nodig heeft. Het rapport van de tester bevat tips voor op school, dat kan voor de school heel verhelderend en ondersteunend zijn.

Kijk uit voor diagnoses en adviezen van mensen die geen verstand hebben van hoogbegaafdheid. De scholen hebben allemaal contact met het samenwerkingsverband in jullie regio. Via het samenwerkingsverband kan er een tester worden voorgesteld. Ga alleen akkoord met deze tester als je 100% zeker weet dat de tester echt verstand heeft van hoogbegaafdheid. Dat kan betekenen dat je zelf kiest voor een andere tester. Wat weer kan betekenen dat je een hoge rekening moet gaan betalen. Als er sprake is van gedragsproblemen, dan kan dat een ingang zijn voor vergoeding van de test. Maar, vraag je af of je wilt dat jouw kind een stempel krijgt.

Dit is wat ik voor jullie kan doen.

Waarschijnlijk is er tot nu toe veel gesproken over wat er allemaal misgaat, anders moet en echt niet meer kan. Er is aangegeven dat er geen succesmomenten meer zijn en daar moet naartoe gewerkt worden. Er wordt nagedacht over inzetten op een lager niveau en pas weer pluswerk als er verbetering zichtbaar is in scores. Gedrag moet verbeteren, want anders zullen er consequenties zijn. Voel je hoe streng dat allemaal klinkt? Voel je wat dat met je doet? En nu moet jouw kind zich veilig voelen en dat gaan doen?!

Als kindercoach (en als moeder) sta ik hier heel anders in. Voor mij staat de positieve intentie van jullie kind altijd voorop, ook als het niet lukt. Klem zitten, je klein en naar voelen, dat biedt geen basis. Samen met jullie als ouders ga ik aan de slag om de sfeer thuis te verbeteren. Daarbij kan ik jullie hele praktische tips geven. Kinderen voelen hierdoor al dat er iets verandert. Dat zal effect op ze hebben en daarmee is de eerste stap al gezet. Je kind zal gaan voelen dat ik niet kijk naar een probleemkind, maar naar een kind met een probleem (en een hulpvraag).

Samen aan de slag!

De driehoek kind/ ouder/ coach is heel belangrijk. Vanuit vertrouwen en verbondenheid gaan we bouwen aan succeservaringen. Succeservaringen zijn voor mij die momenten waarop je kind ontdekt dat het 'het' wel kan. Dat het lukt om door te zetten, dat het lukt om zelf een nieuwe manier te vinden, dat het lukt om zelf een vraag te formuleren of een antwoord te vinden. Het is een moment waarop we kennismaken met de Growth Mindset. Wil je weten hoe ik het vertrouwen van je kind zo snel win? Dat heeft alles te maken met herkennen, op eigen niveau werken, gezien worden en voelen dat je er mag zijn.

We gaan op een TopDown manier onderzoeken en leren. Daarbij kan, afhankelijk van de leeftijd van je kind, de omgekeerde piramide op tafel liggen. Deze omgekeerde piramide bevat 22 cognitieve functies, die onderliggend zijn aan bijvoorbeeld plannen (handig voor je huiswerk), verwoorden (belangrijk voor kinderen met een PV-kloof) en slordigheidsfoutjes (zonde van je toetsresultaten). Heb je weleens gelezen over executieve functies? Die kan je pas 'trainen' als je cognitieve functies 'in orde' zijn.

Afhankelijk van de leeftijd, leerstijl, persoonlijke voorkeuren van je kind en hulpvraag kies ik materialen die helpen om te leren wat er geleerd moet worden. Je kunt daarbij denken aan denkspellen, creatieve materialen en huiswerk.

Gesprekken op school.

Als ouder ben je aanwezig als je kind bij mij komt voor coaching. Op die manier leer je met je kind mee en dat zorgt ervoor dat je thuis aan de slag kunt, maar ook nieuwe informatie hebt om met school te delen. Op die manier ondersteun je de driehoek kind/ ouder/ school. Als jij ondersteuning nodig hebt van mij dan ben ik er natuurlijk. Waar nodig schrijf ik een rapportje, stand van zaken of advies voor je. Dat je dan door kan sturen naar school. Vindt school het fijn als ik een keer meekom naar een gesprek of hebben jullie daar zelf behoefte aan? Ook dat kan.

Verbetering zie je als…

... gedrag tot rust komt, de sfeer verbetert, verwoorden gaat lukken, je kind beter in zijn of haar vel komt te zitten. Ineens is er weer een schaterlach, een liedje, een grapje. Voorzichtig wordt er weer iets uitgeprobeerd, gevraagd of onderzocht. Er komen weer speelafspraken, je kind gaat weer verbindingen aan. En ineens realiseer je je, zo kennen we ons kind, zo was het voordat we naar school gingen.

Hier kan je nu al mee beginnen:

Lees de informatie die je op mijn site vindt onder 'Informatie & Contact'. Er zijn diverse blog's met praktijkervaringen, beschrijvingen van theorie, oefeningen en praktische tips. Vind je het fijn om met andere ouders ervaringen uit te wisselen? Kijk dan even in de agenda

(Heb je na het lezen behoefte om je verhaal te delen, wil je iets vragen of heb je hulp nodig? Laat dan van je horen! Lees in ieder geval ook vast mijn drieluik over een hoogbegaafd kind in het basisonderwijs http://marjolijnpeters.nl/contact-informatie/uitdepraktijk )

WOWcoaching & opstellingen
Mookhof 3, 3826KB AMERSFOORT
0616946704 | coach [at] marjolijnpeters.nl
Ook te volgen op Facebook

Copyright © 2007