Amersfoort
0616946704
coach [at] marjolijnpeters.nl

Het versterken van Executieve functies.

Op het moment is er veel aandacht voor de executieve functies. Onderwerpen als volgehouden aandacht, taakinitiatie, plannen, emotieregulatie, organisatie en timemanagement komen veel naar voren tijdens de begeleidingsgesprekken op school en in de vragen die ik krijg van ouders voor hun kind en van volwassenen voor zichzelf.

Focussen op executieve functies en gedrag of ...

In plaats van focussen op gedrag, focus ik liever op de onderliggende reden voor dat wat je zoon of dochter laat zien. Juist daar, in het (nu nog) verborgene, ligt de sleutel tot groei in kunnen en beheersen. Dat leidt automatisch tot ander gedrag.

Kan je als kind in beweging komen als je niet weet wat je motiveert, wat je moet doen en hoe?
Hoe voel ik me als de focus en nadruk ligt op dat wat ik niet kan of dat wat er steeds mis gaat? 
Hoe voel ik me als de focus en ondersteuning ligt op dat wat ik al kan en bij kan leren of ontwikkelen?

Waarschijnlijk ervaart je kind druk om zich aan te passen en te voldoen. De frustratie en onmacht groeien iedere keer als iets niet goed lukt. Die gevoelens gaan we wegnemen. We gaan de aandacht verschuiven naar 'iedereen heeft iets te leren, wat is dat bij jou?'. Door deze ruimte en veiligheid te ervaren kan het zelfvertrouwen weer groeien. Dan wordt ander gedrag mogelijk en zichtbaar.

Minder innerlijke frustratie leidt tot minder uitingen van boosheid...
Het leidt ook tot een minder 'vol hoofd' en dat heeft zijn effect op 'leerbaarheid en inzet'... 

op zoek naar de onderliggende reden en...

Ons brein is een razendsnelle machine, in een fractie van een seconde beslissen we of we een denkstap nemen of overslaan. Dit gebeurt veelal onbewust. Het overslaan, vastlopen (vraag je om hulp?) of niet helemaal handig en correct uitvoeren van de denkstap zorgt ervoor dat we onbedoelde fouten gaan maken. Het is de vraag hoeveel van deze fouten je je kunt veroorloven.

Bij hoeveel niet goed of instabiel geplaatste blokjes valt de toren om?
We trekken de parallel naar denkstappen en te maken opdrachten.

echte succesmomenten ervaren.

Door te werken met de omgekeerde piramide van Stibco krijgen de kinderen inzicht in hun denken en de denkstappen die ze overslaan of verder kunnen trainen. Door de link te leggen naar de dagelijkse praktijk gaat je zoon of dochter snappen waarom het belangrijk is om die denkstap meer te oefenen. Dat geeft houvast en motiveert. Je kind krijgt grip op het leren en gaat zich weer succesvol en in controle voelen, het zelfvertrouwen groeit.

De omgekeerde piramide geeft inzicht.

Veel hoogbegaafde kinderen vinden de omgekeerde piramide even wennen, soms confronterend en dan toch ook fijn. Door TopDown te kijken naar het doel en de vaardigheden die daarvoor nodig zijn, krijgen de kinderen inzicht in de stappen die ze kunnen nemen. Zo komen we vanzelf tegen welke cognitieve vaardigheid nog het meeste kan groeien of als eerste aandacht nodig heeft.

Gelukkig kunnen we aan de cognitieve vaardigheden werken met behulp van diverse spellen. Er ligt dan ook altijd een stapel op tafel als je kind komt voor ondersteuning. Het spel helpt om te ontdekken waar je kind 'de mist ingaat' en hoe belangrijk het is om dan juist aan die cognitieve vaardigheid aandacht te besteden.

 

WOWcoaching & opstellingen
Mookhof 3, 3826KB AMERSFOORT
0616946704 | coach [at] marjolijnpeters.nl
Ook te volgen op Facebook

Copyright © 2007