Amersfoort
0616946704
coach [at] marjolijnpeters.nl

Ons onderwijs is afgestemd op de groep kinderen die normaal begaafd zijn (68%). De methodes die worden gebruikt passen bij hun manier van leren en sluiten aan bij hun belevingswereld. Stel je deze klas eens voor. Zie je deze kinderen zitten? Plaats in deze groep eens een zwakbegaafd kind. Past dat? Waarom wel of niet? En een zeer zwak begaafd kind? Hoe zou dat zijn?

Waarschijnlijk is je antwoord iets dat lijkt op: "Dat kan niet, een zwakbegaafd kind heeft meer tijd nodig om te leren, het kind zou teveel op zijn of haar tenen moeten lopen, het tempo zou te hoog liggen, dit remt de klas af."

Kijk nu eens met me mee naar de rechterkant van de grafiek. Daar wordt een zelfde afstand (afwijking voor de statistici onder ons) tot aan het gemiddelde IQ weergegeven, deze kinderen zijn meer begaafd of hoogbegaafd. Ga nog even terug naar de klas van net. Hoe zou het zijn om een meer begaafd kind in deze groep te plaatsen? Wat betekent dat voor dit kind en de groep? En hoe is dat voor hoogbegaafde kinderen?

Voor veel mensen is deze manier van kijken naar meer en hoogbegaafd een eye-opener. Ineens zakt het besef dat de meer en hoogbegaafde kinderen dezelfde afstand hebben tot het gemiddelde IQ. Niet alleen de zeer zwak begaafde en de zwakbegaafde leerling hebben aanpassingen nodig in hun begeleiding en onderwijs, ook de meer en hoogbegaafde kinderen hebben iets anders nodig.

WOWcoaching & opstellingen
Mookhof 3, 3826KB AMERSFOORT
0616946704 | coach [at] marjolijnpeters.nl
Ook te volgen op Facebook

Copyright © 2007