Amersfoort
0616946704
coach [at] marjolijnpeters.nl

Al vaker gehoord, maar wat is het nou precies...

Alle kinderen leren spelenderwijs, ook hoogbegaafde kinderen. Toch is er een belangrijk en duidelijk verschil te benoemen tussen de leerstijlen van 'gewoon/ gemiddeld' begaafde kinderen en meer- en hoogbegaafde kinderen.

BottomUp leren

De gemiddeld begaafde kinderen leren Bottom-Up. Zij leren zichzelf stapjes aan die leiden tot een eindresultaat. Ze verzamelen als het ware heel veel bouwblokjes en komen later tot de ontdekking wat ze met die bouwblokjes kunnen maken of bereiken. Dat kan betekenen dat ze bijvoorbeeld vijftien bouwblokjes beheersen en er maar tien nodig blijken te hebben om een probleem op te lossen. Ze kunnen ook tot de ontdekking komen dat ze met een andere selectie uit dezelfde bouwblokjes een ander probleem kunnen oplossen.

Gemiddelde kinderen zijn gewend om dingen tegen te komen die niet vanzelf gaan. Zij zijn daardoor meer geoefend in het omgaan met tegenslag en frustratie. Ze hebben ervaren dat volhouden en doorzetten tot resultaat leidt.

TopDown leren

De meer- of hoogbegaafde kinderen leren TopDown, zij gaan aan de slag en lossen al gaande weg veel op. Komen ze een probleem tegen of iets dat ze nog niet volledig beheersen? Dan is dat het moment om te gaan onderzoeken hoe ze dat alsnog kunnen oplossen. Dat kan betekenen dat ze bijvoorbeeld tien bouwblokjes nodig hebben, om dan tot de ontdekking te komen dat ze er al acht beheersen en er dus nog twee nodig hebben. Die laatste twee gaan ze dan onderzoeken en bijleren.

Deze kinderen leren door te kijken, het zijn auto-didacten. Deze kinderen hebben niet geleerd door te oefenen en te herhalen, sterker nog, daar hebben ze een hekel aan. Herhaling zorgt voor verveling, dan gaan hun hersenen uit. Vrijheid om te onderzoeken en te experimenteren is voor deze kinderen heel belangrijk. Geef ze een uitdagende omgeving, waarin ze gebruik maken van hun hogere orde denkvaardigheden, dan bloeien ze op. Bij deze kinderen is nut en motivatie van groot belang om in beweging te komen.

Hoogbegaafde kinderen hebben ook veel te leren.

Doordat nieuwe vaardigheden deze kinderen lijken te komen aanwaaien, wat niet zo is, kan er een verkeerd beeld ontstaan van hoogbegaafdheid. Hoogbegaafde kinderen hebben net zo goed oefening en herhaling nodig, alleen duidelijk minder dan gemiddelde kinderen. Hoogbegaafde kinderen moeten nog leren om te gaan met tegenslag en frustratie, ze moeten nog ervaren dat je soms 'gewoon' moet doorzetten om je doel te bereiken.

Hoogbegaafdheid en faalangst.

Als je van hoogbegaafde kinderen weet:

  • dat ze nog moeten leren omgaan met tegenslag en frustratie,
  • dat ze van zichzelf heel goed kunnen inschatten of ze iets wel of niet kunnen, 
  • dat ze trots (niet hooghartig, wel snel geraakt en kwetsbaar) zijn en (zichzelf) geleerd hebben dat ze 'het' zelf moeten kunnen,
  • dat ze, als ze hulp moeten vragen, het gevoel hebben dat ze afgaan en dat ze zich daarvoor schamen,
  • dat ze vaak de lat heel erg hoog leggen voor zichzelf (perfectionisme).

Hoe kijk je dan aan tegen faalangst? Is er daadwerkelijk een angst om fouten te maken? Of gaat het hier om iets anders? Heeft het kind al geleerd om om te gaan met frustratie, met iets tegenkomen dat moeilijk is en waarbij het belangrijk is om te blijven oefenen? Heeft dit kind al leerstrategieën ontwikkeld? Vaak hebben hoogbegaafde kinderen er heel veel baat bij om te leren over Fixed Mindset en Growth Mindset. Help het hoogbegaafde kind om te ontdekken wat je kunt doen als je iets moeilijks tegenkomt, als het even niet lukt en je vastloopt.

WOWcoaching & opstellingen
Mookhof 3, 3826KB AMERSFOORT
0616946704 | coach [at] marjolijnpeters.nl
Ook te volgen op Facebook

Copyright © 2007