Amersfoort
0616946704
coach [at] marjolijnpeters.nl

Je bent niet anders. Je bent jezelf!

Ervaringen van hoogbegaafden.

Leren doen we spelenderwijs, we beginnen bij het probleem.

Hoogbegaafde kinderen ontdekken heel veel zelf. Jullie zijn goed in observeren (autodidact) en stellen heel veel vragen, zo lukt het jullie om zelf te ontdekken hoe iets werkt of moet. De dingen die jullie willen doen lijken wel vanzelf te gaan. Toch is dat niet altijd helemaal waar, denk bijvoorbeeld aan leren fietsen of een instrument bespelen, dat vraagt om oefening en herhaling. Vaak vinden jullie het saai en frustrerend om steeds hetzelfde te moeten doen.

Opmerking die ik vaak hoor: Ik wil dat wel kunnen, maar ik wil niet steeds oefenen. en Ik wacht wel tot het vanzelf gaat. en van iemand die heel eerlijk en open is Als het niet meteen goed gaat, dan heb ik het idee dat ik het niet kan. Met in deze laatste opmerking de impliciete boodschap Dan faal ik.

De manier van leren die het beste bij je past is Top-Down leren. Dat betekent dat je graag iets wilt en dat gaat doen. Lukt het niet helemaal? Dan ga je kijken wat je nog moet leren om het wel te kunnen. Dat ga je dan leren en soms een paar keer uitproberen (dus toch oefenen...), zodat het daarna wel lukt. Deze manier van leren voelt voor jullie niet als oefenen, deze manier van leren is 'gaande weg ontdekken' en daar worden jullie veel blijer van.

Vriendschappen, zelfvertrouwen en peer-contact.

In je vriendschappen ben je vast heel loyaal. Je bent een lieve vriend of vriendin, die eerlijk is, zich aan de afspraken houdt en weet hoe we op een goede manier met elkaar omgaan. Toch lukt het je niet altijd even makkelijk om een vriend of vriendin te vinden. Je hebt het gevoel dat dat aan jou ligt. Je merkt dat andere kinderen je vreemd vinden, dat ze vinden dat je moeilijk doet of raar reageert.

Zeggen ze tegen je dat je zo snel boos doet, stomme spelletjes verzint, word je buitengesloten of gepest? Helaas zijn er veel hoogbegaafde kinderen die dit meemaken. Dat ligt niet aan jullie, het ligt aan de combinatie tussen gemiddelde en hoogbegaafde kinderen. Gemiddelde kinderen leren en spelen nu eenmaal anders dan hoogbegaafde kinderen. Zie het maar als een onzichtbare, maar wel voelbare mismatch.

Voor je zelfvertrouwen kan het heel vervelend zijn om veel mismatches mee te maken. Omdat de groep kinderen die 'tegenover' je staat en je vertelt wat je allemaal niet goed doet, waarin je anders of moeilijk bent best groot is en op meerdere plekken bestaat, kan je enorm aan jezelf gaan twijfelen. Je gaat nadenken over wat er allemaal tegen je wordt gezegd, je betrekt dat op jezelf en komt steeds meer knel te zitten. Laat je niet van de wijs brengen, je bent prima zoals je bent, zij zijn 'gewoon' anders dan jij.

En dan ineens, dan kom je iemand tegen die je wel begrijpt. Iemand die net zo denkt, leert, onderzoekt als jij. Dat is fijn! Zo iemand noemen we een peer (nee, geen fruit, maar het engelse woord voor gelijke ;) ). Dan ineens merk je dat je niet vreemd bent, dat je een lieve vriend of vriendin bent, dat er meer kinderen zijn zoals jij. Wat een heerlijk moment! Samen spelen gaat vanzelf, jullie vinden hetzelfde leuk. Heb jij nog geen contact met peers? Kijk dan eens bij Speelvrienden.

Ook op school kan je het gevoel krijgen dat je anders bent.

Je wilde zo graag naar school, je wilt zo graag iets leren.

Had je ook zo'n zin om naar school te gaan? Wilde je graag leren lezen en schrijven? Je kende vast al letters en cijfers, kon misschien zelfs al wel je eigen naam schrijven. Jeetje, wat viel dat tegen in groep één. Vooral veel knutselwerkjes en buitenspelen. Dat zou vast beter worden in groep twee. 

En toen je naar groep drie ging. Was jij ook al bezig met lezen of rekenen of wilde je vooral graag sporten of bezig zijn met schaken en dino's? De overgang van groep twee naar groep drie is een overgang van veel spelen naar een meer schoolse houding en omgeving. Dat was best wennen. Je hoopte vast dat je nu iets moeilijks ging leren... En aan het begin van groep 4 heeft zich dat vast herhaald.

In groep vijf krijg je aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek. Voor veel hoogbegaafde kinderen is dat weer een teleurstelling. Je weet best wat je allemaal ziet en vindt op een boerderij. Je wilt echt iets leren. Je wilt bijvoorbeeld weten hoe een raket werkt en dan bedoel je ook echt tot in detail, zodat je hem zelf ook kunt maken.

Kijk uit dat je je niet blijft vervelen op school. Vraag aan je ouders om op school (te blijven) uitleggen dat je echt meer wilt leren, dat het flink moeilijker kan en dat je graag meer onderwerpen wilt onderzoeken. Je zou best Engels willen leren of Chinees of wiskunde of...

Verveling of uitdaging

Helaas horen we nog veel te vaak dat hoogbegaafde kinderen zich vervelen op de basisschool. Gelukkig zijn er scholen en juffen en meesters die heel veel voor je willen doen. Ze bieden je pluswerk aan, ze geven je meer uitdagend werk. Maar, helaas is de manier waarop deze juffen en meesters denken vaak vanuit de bouwblokjes toewerken naar een oplossing voor een probleem dat je gaat tegenkomen, Bottom-Up dus. Het kan dus gebeuren dat er ook hier een mismatch bestaat. Weet je dat sommige van de kinderen die vervelend doen in de klas (steeds kletsen, naar buiten kijken, in hun schrift tekenen, niet opletten) dat doen omdat ze zich vervelen? Deze kinderen willen actie, willen moeilijker werk, willen hun hersenen aanzetten. Hoe zit dat bij jou?

Heb jij het geluk dat je een juf of meester hebt die jouw manier van leren en denken echt begrijpt? Iemand die ziet hoe het voor je is om in een klas te zitten met kinderen die anders denken en leren dan jij? Hebben ze in de gaten hoeveel energie het je kost om daar je weg in te vinden? Hebben ze in de gaten dat je enorm je best doet om je aan te passen? Ik hoop voor je dat je juf of meester het ziet en dat er naar jou en je ouders geluisterd wordt. Ga samen het gesprek aan, leg uit hoe het voor jou is om hier op school te zitten en waar je behoefte aan hebt.

Ondersteuning.

Neem gerust contact met me op. Ik help je graag om je weer beter, vrolijker en meer ontspannen te voelen. Samen kunnen we kijken naar je vaardigheden, wat kan je al wel, waar heb je nog ondersteuning nodig. Heb je iemand nodig die je helpt om de gesprekken op school voor te bereiden? Ook daar kan ik je natuurlijk bij helpen.

Nog meer lezen over hoogbegaafdheid.

Wil je graag nog meer lezen over hoogbegaafdheid en bijvoorbeeld de verschillen tussen jongens en meisjes? Kijk dan even bij Informatie over hoogbegaafdheid

WOWcoaching & opstellingen
Mookhof 3, 3826KB AMERSFOORT
0616946704 | coach [at] marjolijnpeters.nl
Ook te volgen op Facebook

Copyright © 2007